15 stycznia 2008

"Brothers&Sisters - Bracia i Siostry" - recenzja


Wychowywałem się w rodzinie, w której wielodzietność jest na porządku dziennym. Mój ojciec ma jeszcze troje rodzeństwa, jego brat - mój stryj radośnie sprowadził na ten świat dalszych pięcioro dzieci, moja siostra planuje czwórkę i jest zasmucona faktem, iż Citroen C4 Picasso w zgrabniejszej wersji oferuje tylko 5 miejsc, toteż nic dziwnego, że wszystkie potencjalne rodzinne niesnaski znam z autopsji.
 
Moje doświadczenia sprawiły, iż ze sceptycyzmem podchodziłem do zeszłosezonowej nowości ABC, emitowanego od stycznia w TVP 1 serialu "Bracia i Siostry". Na dodatek zakulisowe roszady (wymiana, okazuje się szczęśliwa, "matrony" na rewelacyjnie przekonującą i urokliwie ekspresyjną Sally Field) niedobrze rokowały na przyszłość.
 
Obawy na szczęście się nie sprawdziły. Oglądając serial mamy uczucie otaczającej wszystko wysokiej jakości, coś, co próbują osiągnąć reklamy Zary. Szybkie dialogi, prawdziwe i przekonujące historie, oświetlenie (takiej intymności w odbiorze nie uświadczyłem od czasu "Felicity"), atmosfera realnej rodziny - nawet moja własna seniorka rodu - Babcia, która oglądała ze mną serial w oryginalnej wersji nie rozumiejąc z tego ani słowa, stwierdziła, że "czuć, iż to serial o rodzinie". To chyba najlepsza recenzja. Szczerze mówiąc, w duchu cieszyłem się, że serial nie miał napisów - w odcinku chyba 50 razy pojawiło się słowo sperma.
 
I tu przechodzimy do meritum - producenci i scenarzyści niczego nie pomijają, nie brak im odwagi by okazywać życie takie jakie jest, z jego niedoskonałościami (jeden z najbardziej realistycznych portretów homoseksualisty - uniknięto najczęstszego błędu, Kevin jest po prostu synem i bratem, a jego orientacja nie definiuje jednowymiarowego "użycia" postaci), czy wojenkami rodzinnymi. Cenię najbardziej to, że każde z braci i sióstr - również ze starszego pokolenia, jest żywym, prawdziwym charakterem z krwi i kości, a nie jedynie tłem dla olśniewającej Sally i uroczej Calisty.
 
Moim skromnym zdaniem, od czasu pierwszej emisji "Lost" i "Battlestar Galactica" trafił w końcu na nasze polskie ekrany serial z pierwszej ligi. Wzruszający, ciepły, prawdziwy i o wielu obliczach - jak każda rodzina. Oglądajcie póki możecie.
 
***
"Brothers&Sisters - Bracia i Siostry" TVP 1, poniedziałek 22:00
Ocena: A
 

Etykiety: ,

AddThis Social Bookmark Button AddThis Feed Button

Wpisz adres e-mail aby otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach:

Delivered by FeedBurner